Inridning

Kategori: Allmänt

Jag har ridit in ett 20-tal hästar. Alla är olika på sitt sätt! Jag fick lära mig allt som har med unghästar att göra på Gränsbo, när jag jobbade där.

Min första unghäst som jag fick rida in var livrädd. Han skenade på linan i full galopp i flera varv med mig på, sen stannade han andades och drog iväg igen, tror det tog 3-4 månader innan jag kunde rida själv. En annan häst accepterade aldrig bettet, det gick inte att ta i munnen och inte heller att styra, det vara bara att åka med i full fart. kommer ihåg att jag slog i knät i sargen efter varje hörn, ha ha. Det fanns också flera jätte duktiga och okomplicerade hästar. När man ska rida in hästar måste man vara tuff och inte rädd
På den tiden var jag inte rädd för nåt tyckte det var livet att rida in unghästar. Men nu vill jag inte alls rida in någon, har en dotter att tänka på och jag har nog blivit lite fegare. Man vet ju vad som kan hända. Jag kan ta över när den är riden några gånger :)

När jag börjar jobba en oinriden unghäst(när den är van vid sadel, träns mm), börjar jag med att longera den inspänd, ganska löst första gångerna, så jag ser att den accepterar bettet. Sen hänger jag på båda sidor, hoppar upp och ner några gånger. Sätter jag mig upp när jag tycker att hästen känns trygg, har hjälp av någon som håller linan. Sen är det bara att köra på, skritta trava i vänster varv brukar för det mesta gå bra. Problemen kommer, om det blir problem, när man byter varv när hästen ser en från höger sida som den inte är van vid. Men det är bara att ta det lugnt och börja om.

Är hästen okomplicerad och trygg kan man rida själv redan 2 gången. Galoppen brukar gå bra även den, bara hästen blivit van. Jag tycker det är lättare att galoppera själv utan lina.

När hästen är van vid ryttaren börjar man byta varv och rida lite mera. Noga med att ha en bra balans så man kan sitta lätt och stilla för att inte störa hästen.

Jag försöker sen få hästen att bli stadig och acceptera bettet genom att bara hålla handen stilla och stadigt, lite som en inspänningstygel, när hästen förstår det är jag mkt noga med att lätta i handen, bara mm inga stora tygeltag!!

Sen är det dax att lära hästen ta skänkeln, kan vara bra att ha ett spö till hjälp, då de oftast spänner sig och stannar upp när man läger till skänkeln lite hårdare. När hästen tar skänkeln fram till handen och man får ett lätt fint stöd så har man gjort ett bra jobb!!

Tips!

Se till att du har hjälp och ta hjälp av någon erfaren och duktig människa som du kan lita på

Arbeta mycket från marken först och gör hästen trygg med dig

Kommentarer

  • ragni säger:

    Vilka bra saker du skriver Emma, det är så kul att läsa och man märker hur kunnig du är. Din hästblogg kommer bli hur stor som helst!

    Kram!

    Svar: Tack underbara Ragni :)
    Om Mig!

    2013-02-20 | 11:35:03
    Bloggadress: http://champagnedays.devote.se

Kommentera inlägget här: