Donnar

Kategori: Allmänt

Tänkte skriva en liten berättelse om Donnar, hästen som jag har här till försäljning!Donnar von wichtenstien är han fullständiga namn. Han är 13 år och utb tom intermediaire. Han kom till mig i Oktober och var inte alls riden mycket, vad jag tyckte. Han hade ingen egen bjudning alls, och var väldigt sne riden, som ett C till vänster. Han kunde inte gå ärligt på tygeln och hade en underhals som en hopp häst :). Styrkan fanns inte och det var svårt att rida nånting bra överhuvudtaget. Efter 2 månader började han bli fin och bjöd bra framåt, men sen kom vi in i en "svaka". Han ville ingenting det gick inte att få honom fram till bettet. Vi hade i samma veva höjt havren för att få lite mer energi i honom. Men det verkade bli tvärtom. Jag ger aldrig mina hästar havre, för jag tycker inte att det är ett bra foder, men Donnar var van att gå på havre så då fortsatte vi med det. Vi kom fram till att prova ta bort havren, och det blev en helt annan häst. Nu går han på kross och mûsli och det funkar perfekt.

Ändrade även lite på träningen. Red kortare pass och saker som han tyckte om ex mycket byten för det är hans styrka, han tycker det är roligt och gör det riktigt bra. Krävde ingenting första gångerna, sen började sätta mer styrka från grunden, övergångar, tempoväxlingar. Istället för att rida massa rörelser så jobba jag bara med det enkla som är det svåra. Han kan ju alla "saker" men inte på rätt sätt, så fort han gör det riktigt så blir det kanon!
Nu är han faktiskt riktigt fin, jobbar i rätt form och med mkt mer energi, fattas fortfarande lite bjudning och styrka. Han är mycket rakare, fast att han ibland kommer in i sin gamla vana att vara ett C till vänster, men kan jag snabbt rätta till det.

Jag har verkligen lagt ner ett bra arbete på honom och hoppas att det finns en duktig ryttare som kan fortsätta att utvecklas med honom.

Kommentarer

  • Elin säger:

    Inspirerande!

    Tips på vad skriva:
    - Ridövningar
    - Mental inställning
    - Tips och trix? :)

    2013-02-24 | 20:26:41
    Bloggadress: http://ryttargladje.blogg.se

Kommentera inlägget här: