Lära in galoppbyten

Kategori: Allmänt

Jag ska försöka förklara hur jag gör när jag ska lära mina hästar byta galopp. För det första kan man inte göra lika på varje häst, alla är olika och har olika galopp.
Har hästen bra grund galopp är det lättare för dom att byta "rätt" från början.
 
Coco har en bra galopp och har varit lättare att lära än Chanel. På honom galopperade jag bara över diagonalen och gjorde honom uppmärksam genom att flytta honom lite undan den nya innerskänkeln och ställde honom i den nya sidan, när jag tyckte att han låg rätt och jag hade rätt känsla flyttade jag bak den nya ytterskänkeln och gjorde en bytes hjälp. Red även förvänd galopp på en stor volt och ställde honom inåt och när jag hade rätt känsla flyttade jag bak ytterskänkeln och bytte.
 
Chanel som har haft svårare att byta, har jag jobbat upp styrkan först. Genom att jobba upp galoppen och styrkan i galoppen får hon lättare att orka byta rätt.
Vi har tränat mycket samling, enkla byten och förvändgalopp. När hon varit stark nog har jag bytt över diagonalen, bara väntat på rätta känslan och genom att rida förvändgalopp på volt. Hon måste ligga exakt rätt och byta exakt på min hjälp för att det ska bli rätt. Det är väldigt bra, för då får jag verkligen rida rätt hela tiden, på millimetern! :)
Med henne byter jag också på olika ställen och varierar med enkla byten tempoväxlingar och byten på diagonalen för att hon aldrig ska få vara steget före mig.
 
Man kan även byta genom att vända över ridbanan som en serpentin då får man kortare väg och hästen hinner inte ladda upp så mycket. Det är bra att lära byten om man har en häst som laddar för mycket inför bytet.
 
Jag tycker det är viktigt att man hittar känslan inför bytet, om det inte känns bra så byt inte. Jag har gjort det misstaget så många gånger och gör det fortfarande ibland. Jag vill känna 2 galoppsprång innan "badam", "badam" byt. Som kyra säger sitt om, flytta, byt
 
 
 
 
 
Minna Telde i två olika bytes positioner

Kommentarer


Kommentera inlägget här: